משלוחים מהיום להיום

איסוף חינם מלוקרים ב-יבנה מערב

הגדרות תמיכה Cura – כולל טיפים לתמיכה טובה וקלה להסרה

אחד הדברים החשובים בהדפסת תלת מימד לשמור על הגימור של החלק היא לצור לו תמיכות היכן שצריך, במדריך זה איך לצור תמיכות טובות חזקות אך ניתנות להסרה בקלות

מהן “תבניות תמיכה”?

כל מדפסות הFDM מייצרות דגמים באמצעות יצירה של “שכבה מעל שכבה” של חומר תרמו-פלסטי. כתוצאה מכך, כל שכבה חייבת להתבסס על השכבה שמתחתיה. כאשר אין שכבה מתחת (כמו ב”גשרים” או בליטות למשל), הדגם יצטרך תבניות תמיכה. תבניות התמיכה (שמעת נקרא להם בקיצור “תמיכות” הן מודפסות עם הדגם הראשי ומופיעות לאחר העיבוד. 

“זה לא נשמע כל כך נורא”, אתם בוודאי חושבים, אך, המילה “תמיכה” מפחידה הרבה מפעילי מדפסות תלת מימד, חלקם אפילו מחשיבים אותה בתור “קללה”. אחרי הכל, לא רק שהתמיכות דורשות יותר שימוש בחומר, הן גם ידועות לשמצה נוכח העובדה שהן עלולות לפגוע במשטח הסופי והסרתן קשה.

למרבה הצער, חלק מהדגמים לא יכולים להיות מודפסים בלי תמיכות . אבל זה לא אומר שאי אפשר לשפר אותן למקסימום באמצעות שינוי ההגדרות המתאימות…

במאמר הזה נדבר על המקרים בהם נצטרך תמיכות ובמקרים בהם לא נצטרך בהן. לאחר מכן, “נצלול” לנושא של הגדרות התמיכה של Cura שניתן לשנות בשביל לקבל את התוצאות הטובות ביותר.

הערה: המאמר הזה נכתב בעיקר בשביל משתמשי Ultimaker Cura, אבל העקרונות הבסיסיים במאמר יכולים להיות שימושיים גם למדפסות תלת מימד אחרות.

האם הדגם שלך צריך תבנית תמיכה?

יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון בשביל לקבוע אם הדגם שלך צריך תמיכה או לא:

מבחינת קורה יש “חוק ה-45 מעלות” (חוק הבליטות): אם הבליטות עוברות את גבול 45 המעלות (ביחס לציר האנכי), הדגם יצטרך תמיכה. בשביל לבדוק את יכולות הדפסת הבליטות של המדפסת, ניתן להדפיס בליטות לדוגמא. אם המדפסת נכשלת בהדפסת חלק מהבליטות, אתם תדעו כיצד להשתמש תמיכה.
הערה אישית: אני עושה שימוש בתמיכות מעל זווית 60-65 ..לא באמת חובה תמיכות זה בעיקר לגימור התחתון, לעיתים אין משמעות לרמת הגימור של החלק התחתון הנתמך ולכן אני מוותר על התמיכות חוסך זמן וכסף

חוק ה-5 מ”מ (חוק הגשרים): אם הגשרים צרים יותר מ5 מ”מ, הדגם יצטרך תמיכה.אבל לא כל מדפסות תלת המימד הן אותו דבר, חלקן יכולות להדפיס רווחים צרים יותר וחלקן לא מסוגלות להדפיס רווחים רחבים מזה. ניתן להדפיס גשרים לדוגמא בשביל לקבוע מתי המדפסת צריכה תמיכה בשביל להדפיס. כך אתם תדעו את טווח הרוחב שהמדפסת שלכם מסוגלת להדפיס. 

אם הדגם שלכם עובר על אחד “מהחוקים” האלה, סימן שאתם צריכים תמיכה ועל כך נראה בהמשך כיצד לעשות אותן באופן המיטבי.

הגדרות תמיכה

לCura יש מספר הגדרות שנועדו לשפר את התמיכה לדגם. הנה כיצד מתחילים:

  1. כשאתם לוחצים לפתוח את Cura, לחצו על “Custom” שנמצא מתחת ל”Print Settings”, פה ניתן לשנות את ההגדרות שמחובאות בדרך כלל כשאנחנו מגדירים את המצב הרגיל (“Recommended Settings”). 
  2. לחצו קליק ימני (בעכבר) ולאחר מכן לחצו על “Configure Setting Visibility…” 
  3. לחצו על “Select All”

עכשיו אתם רואים את כל ההגדרות האפשריות שUltimaker מאפשר בCura, גללו למטה לSupport Settings, לחצו על “Generator Support” ובואו נתחיל!

מיקום התמיכה

אחרי שלחצתם על “Generate Support”, ההגדרה הראשונה שתופיע תהיה              

“Support Placement” (מיקום התמיכה). כאן ניתן לבחור בין “בכל מקום”     (Everywhere) לבין “צמוד למשטח הבנייה” (Touching Buildingplate). כמו שאתם בוודאי חושבים, ההגדרה קובעת איפה יודפסו התמיכה: בכל מקום (שצריך בו תמיכה) או בצמוד למשטח הבנייה. 

ברוב המקרים, האפשרות הטובה ביותר היא לבחור “צמוד למשטח הבנייה” מכיוון שהדפסת תמיכה “בכל מקום” יכולה לגרום לנזקים או לטעויות הדפסה בדגם. 

לפעמים, חלק מהדגמים צריכים תמיכה “בכל מקום”. זה קורה בעיקר במקרים שהדגמים הם מאוד מסובכים ולכן בלתי אפשרי להדפיס אותם בלי תמיכה.

תמיכת זווית הבליטה

עם ההגדרה הזאת, אתם יכולים להגדיר במדויק את גודל הזווית שממנה ידרשו תמיכות, כמו שציינו קודם, זווית ברירת המחדל היא 45 מעלות, אבל הגודל יכול להיות שונה בהתאם למדפסת שלכם. נסו “לשחק” עם הטסטר בשביל לדעת את הזווית שמתאימה לכם.

הזווית יכולה להשתנות בהתאם לכל הדפסה. אם אתם צריכים תמיכה רק “לגשרים”, אתם יכולים להגדיר את הזווית ל89 מעלות. אם אתם צריכים תמיכה לכל בליטה, אתם יכולים להגדיר את הזווית ל0 מעלות.

צורת תבנית התמיכה

אולטיימייקר Cura מציעה כמה צורות של תמיכה. כל אחת מהן מציעה יחס אחר בין העוצמה של התמיכה לבין קלות ההסרה, חלקם מתאימים לדגמים מסויימים וחלקם לא. 

  • צורת הזיג-זאג היא הקלה ביותר להדפסה ולהסרה מהדגם.
  • צורת הקווים היא ברמה קצת יותר קשה מצורת הזיג-זאג. היא עדיין די קלה להדפסה והסרה, אך בקצת יותר עוצמתית מצורת הזיג-זאג ובדרך כלל “לא מופיעה” בקלות “ובמכה”.
  • הצורה הקוצנטרית היא האפשרות הטובה ביותר עבור דגמים שמכילים “כדורים” או “גלילים”. הצורה הזאת היא בדרך כלל יותר עוצמתית מצורת הקווים.

שימו לב, לכל הצורות שמצוינות למעלה יכולות להיות מאוד “חד-כיווניות”, מה שגורם להן להיות יותר פגיעות. רטט תמיכה דקות למשל, יכולות לגרום לדיזה לא “ליישר קו” עם השכבות הקודמות, שגורמות לבעיות בטווח הארוך.

יתרה מזאת, אם האלה נחתכות אפילו בקצת עם הדיזה, הם עלולים להתנתק מהדגם ואף לקרוס – כמו סוג של אקורדיון(!)

עוצמה

גם צורת הרשת וגם צורת המשולשים הן אפשרויות נהדרות בשביל תמיכה חזקות ועמידות. שתי הצורות האלו עמידות בפני רטט, אך, הן מאריכות את זמן ההדפסה ומופיעות הרבה יותר באזורים שצריכים תמיכה, מה שעלול לגרום לקשיים בעיבוד הדגם.

צפיפות התמיכה

צפיפות התמיכה נשענת על אותם הפקטורים כמו צפיפות המילוי: קשיחות, מהירות, וקלות הסרה.

תמיכה עם צפיפות גבוהה הן בדרך כלל יותר קשיחות ויכולות “לשרוד” רטט. בנוסף, המגע המוגבר עם הבליטות הופך את התמיכה הצפופות לאידיאלי למצבים בהם נדרשת תמיכה מאוד מסובכת או מפורטת. 

עם  תמיכה צפופות, אתם יכולים לצפות לתמיכה יותר אמינה, אבל עם יותר שימוש בחומר המילוי, עם זמן הדפסה ארוך יותר ועיבוד קשה יותר.

תמיכה עם צפיפות נמוכה הן אידיאליות למצבים שבהם לא נדרש מגע מוגבר. תמיכה עם צפיפות נמוכה יש סיכוי גבוה יותר להיות מושפעות על ידי רטט בזמן ההדפסה, אבל הן מפחיתות את השימוש בחומר המילוי, מפחיתות את זמן ההדפסה, ומורידות את הקושי להסרת התמיכה.

צפיפות תמיכה של 20% היא ערך נהדר למתחילים, אבל מומלץ לשנות את הערך הזה בהתאם לדגם.

מרחק תמיכת הZ

ההגדרה הזאת היא חשובה ביותר מפני שהיא קובעת את המרחק בין התקרה לתחתית של תבנית התמיכה. להגדרה הזאת יש שני חלקים: מרחק התקרה, ומרחק התחתית.

ערך גבוה למרחקים האלה מאפשר ליצור מרווח גדול יותר בין הדגם לבין התמיכה, במילים אחרות, עיבוד קל יותר ודגם חלק יותר, בגלל המגע המופחת. 

ערך נמוך למרחקים האלה הוא שימושי כאשר אתם מנסים בליטות מסובכות שדורשות הרבה פרטים. בכל מקרה, ערך נמוך גורם התמיכה להיות קשות להסרה. 

כמו תמיד, מומלץ “לשחק” עם הערכים בשביל למצוא את הערך האופטימלי למדפסת שלכם!

מרחק הX/Y

מרחק הX\Y מאוד דומה למרחק הZ, רק שהפעם אנחנו מגדירים את המרחק האופקי בין הדגם התמיכה שלו.

שוב, ככל שהמרחק גבוה יותר, כך קל יותר להסיר את  התמיכה, וככל שהמרחק נמוך יותר, כך חזקה יותר תבנית התמיכה.

בדרך כלל, מרחק X\Y גבוה יותר יגרום להדפסה מדויקת יותר בחלקים האנכיים, אם החלקים האנכיים בהדפסות שלכם הופכים ל”מחוספסים” יותר בגלל תמיכה קרובות, נסו להגדיל את מרחק הX\Y.

מרחק X\Y נמוך יותר ייצר תמיכה יותר לבליטות, כלומר, לבליטות שנמצאות על הציר האנכי. למרות זאת, הן עלולות לגרום לאי דיוקים בהדפסה ולהקשות על העיבוד לאחר מכן.

עדיפות מרחק התמיכה

תלוי בסוג הבליטה שאתם רוצים להדפיס, ציר הZ עלול לסתור את ציר הX\Y. למרות זאת, בCura, ניתן לבחור את העדיפות שלכם בין שני הצירים האלו, כך שבמקרה בו תהיה סתירה בין שני הצירים, הציר המועדף ישמר.

בדרך כלל, עדיף לתת לציר הZ לסתור את ציר הX\Y, כי ציר הZ הוא הציר שמחזיק את הדגם בפועל.

למרות זאת, אתם עדיין יכולים לשנות את ההגדרה הזאת אם דגם מסויים דורש את זה.

אתם יכולים גם להגדיר מרחק X\Y מינימלי. ככה שאפילו במקרה של סתירה עם ציר הZ, ציר הX\Y נשמר.


מרחק צירוף

מרחק הצירוף מגדיר את המרחק האופקי המקסימלי בין התמיכה. כאשר שתי תמיכות קרובות יותר אחת לשנייה (בהגדרה), הן יודפסו כיחידה אחת. 

ככל שהערך בהגדרה הזאת הוא גבוה יותר, כך יתחברו התמיכות מהר יותר אחת לשנייה. אם התמיכה הן דקות, ההגדרה יכולה לעזור לחזק את התמיכה לדגם.

במקרה בו מגדירים ערך גבוה מדי בהגדרה הזאת, התמיכה נעשות צפופות וקשות להסרה.


התרחבות אופקית

כאשר האזורים שדורשים תמיכה הם דקים מאוד, זה מקשה על המדפסת ליצור תמיכות קשיחות בשביל לתמוך באזורים כל כך קטנים. ההגדרה הזאת מאפשרת ליצור התרחבות אופקית בשביל שגם אזורים כה קטנים יקבלו תמיכה מספקת.

ערך גבוה בהגדרה הזאת תמיד יצור תמיכות קשיחות, אבל ישנה את כמות המילוי הנדרשת.

מגדלים

בשביל אזורים עם בליטות מאוד קטנות, Cura מאפשרת להדפיס תמיכות בתור “מגדלים” שנעשים דקים במגע עם האזור שנדרשת בו תמיכה בשביל להדפיס אזורים בהם הדיאמטר נמוך מהדיאמטר המינימלי המוגדר. (אזורים אחרים ישתמשו בתמיכה רגילה)

כך שמגדלי התמיכה לא יהיה חלשים מדי, יש להם דיאמטר גדול יותר מהאזור שהם מחזיקים אותו. אתם תמיד יכולים לשנות את הדיאמטר הזה בCura, בנוסף, אתם יכולים להגדיר את הזווית בה המגדלים יגעו בנקודה, בשביל שאתם תוכלו לקבוע אם המגדלים יהיו יותר שטוחים או נקודתיים.

תרגמתי וערכתי את המאמר, המאמר המקורי מאתר  https://all3dp.com/  

 

One comment

  1. היי לכם רציתי לומר לכם תודה רבה על המדריך המעולה! סוף סוף גיליתי את הבעיה אצלי ופתרתי אותה,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מבצעים מיוחדים באפליקציה

הנחות, משלוחים מהירים בהנחה/חינם

עד 30 יום החלפה

קונים בראש שקט

שירות הטוב ביותר בישראל

זוכי פרס לשכת המהנדסים לשירות

100% תשלום מאובטח

PayPal / ישרכארט / Visa

דילוג לתוכן